Widmo kryzysu klimatycznego sprawiło, że Unia Europejska stara się podjąć działania mające zapewnić tzw. neutralność klimatyczną do 2050 roku. By ograniczyć zanieczyszczenie i nadmierne wykorzystanie surowców niezbędne jest wprowadzenie odpowiednich regulacji, a także rozwój technologii. Przyczyni się to między innymi do większej popularności elektromobilności, będącej bezpośrednią drogą do dekarbonizacji transportu.
Eksperci Avere spodziewają się, że w ciągu najbliższych lat rynek elektromobilności będzie rósł coraz szybciej. Pomoże to Unii Europejskiej osiągnąć krótko- i długoterminowe cele w zakresie ograniczenia emisji. By tak się stało niezbędne są następujące kroki:
- Uczynienie z elektromobilności jednego z priorytetowych elementów agendy Komisji Europejskiej i zagwarantowanie przez nią, że Europa nie pozostanie w tyle za resztą świata;
- Wsparcie rozwoju technologii związanej z produkcją baterii wykorzystywanych w transporcie poprzez inwestycje i działania na rzecz przejrzystości regulacji prawnych;
- Aktualizacja dyrektywy AFID w celu poprawienia dostępności infrastruktury ładowania oraz uczynienia jej jak najbardziej przystępnej dla użytkowników pod względem prostoty użytkowania i niezawodności;
- Konsekwentne prowadzenie działania mających na celu instalację infrastruktury ładowania w budynkach mieszkalnych i nie tylko, będące kontynuacją dyrektywy EPBD i zadbanie o uproszczenie procedur wymaganych do ich montażu;
- Maksymalizacja synergii sektora transportowego i energetycznego, m.in. dzięki technologii V2G.
Niestety, zakres części z tych działań wyklucza ekspresowe zmiany, ale tempo w jakim europejski transport przejdzie przemianę z całą pewnością będzie zależeć o stanowczości w ich realizacji. Z całą pewnością chcielibyśmy, żeby w ciągu wspomnianych pięciu lat na drogach przybyło jak najwięcej nisko- i zeroemisyjnych pojazdów.