Na ulicach polskich miast wciąż można spotkać znane i popularne w latach 90-tych autobusy sygnowane logiem Neoplan. Mało kto jednak wie, że firma ta przekształciła się w jednego z największych graczy na rynku pojazdów dedykowanych transportowi publicznemu. Mowa oczywiście o marce Solaris, która od wielu lat produkuje autobusy, trolejbusy, a także tramwaje.
Firma spod Poznania swoją przygodę z pojazdami o alternatywnym napędzie rozpoczęła już 14 lat temu, kiedy to, jako pierwsza na świecie, wprowadziła na rynek europejski seryjnie produkowany model Solaris Urbino 18 o napędzie hybrydowym. Kwestią czasu było stworzenie linii produkcyjnych dla autobusów zasilanych w 100% prądem. Dziś marka w swoim portfolio posiada 3 modele pojazdów zeroemisyjnych, które cieszą się dużą popularnością wśród europejskich samorządów.
Jednym z potwierdzeń tej tezy są dwa nowe kontrakty, które Solaris podpisał na dostawę autobusów o napędzie elektrycznym. 16 pojazdów Urbino 18 Electric trafi do rumuńskiej Krajowy. Komplet aut ma być dostarczony do lipca przyszłego roku. To nie pierwsza umowa z samorządem z tego kraju, ponieważ już wcześniej 41 autobusów Urbino 12 Electric zasiliło tabor miasta Kluż-Napoka. W ramach obecnej umowy, prócz elektryków, do Krajowej trafi również 16 tradycyjnych stacji ładowania i 4 pantografowe.
Kolejny, znacznie większy kontrakt, marka podpisała z Krakowem. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ogłosiło zakup 50 pojazdów z tej samej serii, która ma trafić do Rumunii. Tym samym liczba elektryków Solarisa w grodzie Kraka wzrośnie do 78. Nowe pojazdy można będzie ładować na dwa sposoby – za pomocą tradycyjnych ładowarek, ale również dzięki 4-polowemu pantografowi dachowemu. Wszystkie autobusy, tak samo jak w przypadku Krajowej, dotrą do Krakowa w przeciągu roku. Łączna wartość umów wynosi ponad 220 mln złotych.