Rajdowe emocje napędzane elektrycznością

Elektryczny samochód rajdowy? Już od dawna wiadomo, że niskoemisyjność i prędkość mogą iść w parze. Zobaczcie, jak zapowiada się przyszłość rajdów i wyścigów.

Nie tak dawno, w mediach można było przeczytać, że Polski przedsiębiorca i pasjonat elektromobilności, Pan Przemysław Rozmysłowicz stworzył razem ze swoim zespołem pierwszy polski pojazd elektryczny do rallycrossu. Ale co to jest rallycross? To rodzaj wyścigów rozgrywanych na zamkniętym torze, o nawierzchni mieszanej. Zapoczątkowane w Wielkiej Brytanii, cieszą się obecnie dużą popularnością w Europie i Stanach Zjednoczonych. Długość toru nie jest duża, kierowcy pokonują od 4 do 6 okrążeń, więc wyścigi są krótkie, ale emocjonujące. Widzowie obserwują je z miejsc położonych powyżej toru, dzięki czemu dobrze widzą całą trasę.

Samochód stworzony przez markę Elimen, z którą związanych jest Przemysław Rozmysłowicz, oznaczony jako E-RX1 jest szybki, zwrotny i bezemisyjny. W pracę nad nim zaangażowany był zespół, specjalizujący się w konstruowaniu napędów elektrycznych i systemów szybkiego ładowania, a także Leszek Kuzaj, kierowca rajdowy i wielokrotny mistrz Polski.

Co potrafi E-RX1? Na stronie producenta możemy znaleźć informacje o maksymalnej prędkości wynoszącej ponad 160 km/h, przyśpieszeniu od 0 do 100km/h w czasie krótszym niż 4 sekundy i zasięgu wynoszącym 2 pełne wyścigi rallycross lub… ponad 150 km w jeździe miejskiej! Oferuje też maksymalny moment obrotowy 350Nm, co sprawia, że trzeba z wyczuciem operować panelem gazu. To brzmi naprawdę dobrze i trzymamy kciuki za rozwój tego projektu!

Ale rajdy to nie tylko lekkie i szybkie samochody. W Zgorzelcu, na bazie Land Rovera powstał w pełni elektryczny samochód terenowy. Sokół 4×4, bo tak nazywa się stworzona przez Innovation AG terenówka, jest odporny na wilgoć i zasolenie, a jego silnik ma imponujący moment obrotowy – 500Nm! Udostępnione przez producenta nagrania z testów w trudnym terenie pokazują, że radzi sobie naprawdę dobrze! Istotną, choć może mniej ważną dla rajdowców cechą jest to, że on jest mobilnym magazynem energii, tzw. vehicle-to-grid. Pozwala to wygenerować oszczędności w zużyciu energii elektrycznej, pochodzącej z sieci elektroenergetycznej i maksymalnie wykorzystać potencjał odnawialnych źródeł energii.

Rozwój elektromobilności obejmuje nie tylko pojazdy miejskie, ale też rajdowe i wyścigowe. Już niedługo kierowcy będą mogli mknąć po torze albo pokonywać trudny teren bez obaw o emisję spalin!

WRÓĆ DO LISTY AKTUALNOŚCI

Kontakt

Dla mediów

biuro@lotospaliwa.pl

Znajdź nas na Facebooku

Projekt LEM - pilotażowe wdrożenie elektromobilności wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Cel projektu: Promocja zrównoważonego rozwoju transportu poprzez budowę punktów ładowania samochodów elektrycznych wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Beneficjent: LOTOS Paliwa Sp. z o.o.