
BEV (battery electric vehicles)
To mówiąc najprościej – samochody w pełni elektryczne — nie znajdziemy w nich tradycyjnych silników spalinowych. Samochód BEV energię bierze wyłącznie z akumulatorów, do których zasilania potrzebujemy zewnętrznego napięcia (np. ze stacji ładowania) lub też w pewnej mierze ta energia uzyskiwana jest w drodze rekuperacji – np. wykorzystając siłę hamowania. Chcąc kupić samochód w pełni elektryczny, możemy rozglądać się za takimi markami i modelami jak np. BMW i3 (bez range extendera) Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Renault Zoe, Tesla. Aktualną listę wszystkich dostępnych modeli znajdziecie pod adresem: http://elektromobilni.pl/bev
PHEV (plug-in hybrid electric vehicles)
Hybrydy typu plug-in są na naszych drogach obecne już od jakiegoś czasu, a ich liczba stale rośnie – głównie ze względu na coraz ostrzejsze normy spalania. Samochód PHEV posiada dwa rodzaje napędu – silnik elektryczny i spalinowy. W odróżnieniu od typowej hybrydy, możemy naładować go ze stacji ładowania lub gniazdka – co pozwala na uzyskanie jazdy w pełni elektrycznej, bez konieczności uruchamiania silnika konwencjonalnego. Zaletą PHEV jest więc możliwość jazdy w aż 3 trybach: elektrycznym (np. w mieście i specjalnych strefach zero emisyjnych), hybrydowym i spalinowym.
Coraz więcej producentów oferuje napęd PHEV jako rozszerzenie tradycyjnej gamy silnikowej w swoich modelach. Nie trzeba więc decydować się na zakup konkretnego modelu samochodu, możemy wybrać np. Mini Countryman E, VW Passat GTE, BMW i3 Range Extender, Mitsubishi Outlander PHEV. Aktualną listę wszystkich dostępnych modeli znajdziecie pod adresem: http://elektromobilni.pl/phev
HEV (hybrid electric vehicles)
To najpopularniejszy rodzaj napędu alternatywnego na Polskich drogach, głównie za sprawą marki Toyota i Lexus, które od lat stawiają na ten rodzaj napędu jako alternatywy dla silników diesla. W samochodach hybrydowych silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy i od niego także pobiera energię – nie można go więc naładować z gniazdka. Taki duet sprawia, że spalanie i emisja spalin w samochodach HEV jest dużo niższa a dostępne osiągi podczas przyspieszania – wyższe.
Wraz z rozwojem przemysłu motoryzacyjnego, który dzięki stale zaostrzającym się przepisom zmuszony jest rozwijać alternatywne napędy w naszych samochodach, będziemy świadkami pojawiania się zupełnie nowych technologii. Już dzisiaj do Polski nieśmiało, ale konsekwentnie wjeżdżają samochody z napędem wodorowym (FCEV) i to właśnie w tym niektórzy upatrują prawdziwej rewolucji. Niezależnie od tego, czy będzie ona elektryczna, czy wodorowa, jesteśmy świadkami przełomu. Oczywiście kwestią podstawową jest infrastruktura ładowania – taka jak LOTOS Niebieski Szlak – która zapewnia mobilność samochodom BEV i PHEV poza miastami. Bo co oznaczają skróty to już wiecie, prawda?