Ładowanie pojazdów elektrycznych w miejscu zamieszkania – czy badania zaskakują?

Na pewno każdy kierowca samochodu elektrycznego chciałby mieć możliwość naładowania go przy swoim domu. Każdy? Niemal, ponieważ taką potrzebę zadeklarowało ponad 90% badanych. Wciąż jest to jednak imponująca liczba, która pokazuje oczekiwania Polaków w zakresie infrastruktury ładowania.

Jaki potencjał ma polski rynek prywatnej infrastruktury ładowania? Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych szacuje go na od 80 000 do 100 000 punktów do końca 2025 roku. Brakuje jednak rozwiązań prawnych, które ułatwią ich instalację w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Prawo polskie nie przewiduje jeszcze obowiązku instalacji infrastruktury kanałowej i punktów ładowania w nowo budowanych budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (Dyrektywa nr 2018/844). Nie ma również narzędzi prawnych ułatwiających instalację punktu w istniejącym budynku wielorodzinnym. Przyłączenie oznaczałoby też spore wydatki finansowe, a wspólnoty mieszkaniowe nie są uprawnione do wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Eksperci oceniają, że takich barier jest więcej, dlatego PSPA, przy współudziale niemal całej polskiej branży e-mobility, realizuje obecnie projekt „Biała Księga Elektromobilności”, mający je usunąć. Tymczasem badania pokazują, że tylko 2% kierowców mieszkających w budynkach wielorodzinnych korzysta obecnie z możliwości ładowania pojazdów przy domu. Zdaniem respondentów wraz z rozwojem elektromobilności dostęp do ładowarek przy domach (33%), miejscach pracy (24%) i miejscach użyteczności publicznej (21%) musi wzrosnąć. Warto zwrócić uwagę, że punkty poza miejscem zamieszkania muszą oferować odpowiednią moc – ankietowani zadeklarowali, że na ładowanie w tych lokalizacjach mogą przeznaczyć maksymalnie jedną godzinę.

Oczekiwania wobec infrastruktury przydomowej nie sprawią jednak, że Polacy zrezygnują ze stacji. Ponad 40% badanych oczekuje, że ładowarki będą dostępne przy drogach krajowych, autostradach – na parkingach, MOP, stacjach benzynowych. W tej chwili dostęp do takich punktów oferuje m.in. LOTOS Niebieski Szlak, w ramach którego kierowcy mogą skorzystać z przyłączy AC i DC. Według Polish EV Outlook 2019 – cyklicznej analizy rynku elektromobilności w Polsce, przy optymalnym założeniu środków z FNT, park pojazdów elektrycznych w Polsce w 2025 r. może wynieść 298,6 tys. sztuk, a użytkownikom będą potrzebne zarówno ładowarki przydomowe, jak i na stacjach.

WRÓĆ DO LISTY AKTUALNOŚCI

Kontakt

Dla mediów

biuro@lotospaliwa.pl

Znajdź nas na Facebooku

Projekt LEM - pilotażowe wdrożenie elektromobilności wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Cel projektu: Promocja zrównoważonego rozwoju transportu poprzez budowę punktów ładowania samochodów elektrycznych wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Beneficjent: LOTOS Paliwa Sp. z o.o.