Elektryczne samoloty – przyszłość lotnictwa?

Zerowa emisja CO2 i niski poziom hałasu. Czy tak może wyglądać przyszłość lotnictwa? Dzięki twórcom elektrycznych samolotów jest na to duża szansa. Wśród nich są też maszyny produkowane seryjnie!

Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Wyposażona w silnik 60kW dwuosobowa maszyna ma prędkość przelotową 157km/godz. Jej bateria pozwala na 55 minutowy lot z półgodzinną rezerwą. Plusem jest, że ładowanie trwa godzinę. Co ciekawe, istnieje również przenośna ładowarka, dzięki której samolot można podłączyć do zwykłego gniazdka!

W czerwcu br. serwisy branżowe informowały, że Cape Air, największe amerykańskie regionalne linie lotnicze, kupiły dwucyfrową liczbę samolotów elektrycznych. Mają to być dziewięciomiejscowe modele Alice, izraelskiej firmy Eviation. Planowany termin oddania ich do eksploatacji to 2022 rok.

Samolot, o którym mowa potrafi rozwinąć szybkość 444 km/h (240 węzłów) i ma zasięg wynoszący 1 046 kilometrów na jednym ładowaniu. Dwusilnikowy samolot, zbudowany głównie z kompozytów, w momencie zamówienia przez Cape Air, znajdował się w fazie gotowego prototypu. Można było go zobaczyć na Paris Air Show 2019.

Airbus również pracuje nad własną maszyną, która napędzana jest silnikiem elektrycznym. Po zapowiedzi hybrydowego modelu E-Fan X w 2017 roku część obserwatorów spodziewała się, że projekt został porzucony, ale niedawno firma poinformowała, że pierwszy lot maszyny planowany jest na 2021 rok. Jeden z silników odrzutowych w E-Fan X zostanie zastąpiony silnikiem elektrycznym o mocy 2 MW. To kolejny krok w celu osiągnięcia zerowej emisji CO2 przez samoloty.

Nie wszystkie samoloty służą wyłącznie do przemieszczania się z punktu A do B. Fanów podniebnych pokazów mogą zainteresować elektryczne wersje samolotów akrobacyjnych takich jak Extra 330LE albo wyposażony w silnik elektryczny, nowoczesny szybowiec Diana 3. Maszyny tego typu mogą niedługo zdobywać topowe miejsca w zawodach.

WRÓĆ DO LISTY AKTUALNOŚCI

Kontakt

Dla mediów

media@grupalotos.pl

Znajdź nas na Facebooku

Projekt LEM - pilotażowe wdrożenie elektromobilności wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Cel projektu: Promocja zrównoważonego rozwoju transportu poprzez budowę punktów ładowania samochodów elektrycznych wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Beneficjent: LOTOS Paliwa Sp. z o.o.