Badanie przeprowadzone na zlecenie PSPA obejmowało lata 2015-2018 i uwzględniało pojazdy BEW i PHEV. To właśnie one torowały drogę elektromobilności do mediów! Do połowy 2016 roku większość komunikatów i publikacji dotyczących elektromobilności dystrybuowały marki motoryzacyjne, które prezentowały nowe modele, testy i zapowiedzi.
Potem sytuację zmieniły rządowe plany dotyczące zrównoważonego transportu. Przyniosło to spore inwestycje, a co za tym idzie komunikację. Na przełomie grudnia 2017 i stycznia 2018 liczba publikacji gruntownie wzrosła, przekraczając 6000 miesięcznie. Ten wynik wahał się potem, zależnie od aktualnych wydarzeń na rynku, ale ilość komunikatów tylko raz spadła poniżej 4000.
W badanym okresie najwięcej publikacji dotyczących elektromobilności (blisko 2000) pojawiło się na stronie cire.pl, a kolejne dwa miejsca rankingu również zajęły portale o tematyce gospodarczej – biznesalert.pl i wnp.pl. Aktywne były też media typowo motoryzacyjne – TVN Turbo i motoryzacja.pl, oba przekroczyły liczbę 1250 wzmianek. Liczba materiałów dotyczących elektromobilności w kontekście ogólnym wzrosła o 1 881%!
Marki samochodowe nadal w widoczny sposób skupiają się na informacjach o modelach w ofercie i nowych koncepcjach (44% wzmianek). Najbardziej medialne z nich (w 2018 roku) to Tesla, Volkswagen i Nissan, choć ten ostatni jeszcze rok wcześniej zajmował w rankingu piątą pozycję za Toyotą i BMW.
Raport podsumowuje też działalność mediów regionalnych. Topowymi tematami były lokalne inwestycje w infrastrukturę, car sharing i zanieczyszczenie powietrza, a w 2018 najwięcej o elektromobilności publikowały media w województwach: śląskim (1 417), mazowieckim (1 195), małopolskim (1 084) i dolnośląskim (1 007).
Premiera pełnego raportu odbędzie się podczas Kongresu Nowej Mobilności 2019 w Lublinie (9-10.09.2019).