Biznes i zielony wodór – o ekosamochodach dostawczych

Zielona energia coraz częściej napędza także biznes. Wraz z programem „Mój elektryk” ruszają dofinansowania dla firm na zakup ekosamochodu. W tym czasie na rynku motoryzacyjnym również sporo się dzieje. Koncern Stellantis, czyli połączone grupy PSA i FCA, planuje w 2022 roku ruszyć z produkcją samochodów dostawczych na wodór.

Według doniesień, napęd ten zostanie wykorzystany w średniej wielkości samochodach dostawczych. Jakich dokładnie marek dotyczy wodorowa (r)ewolucja? Spod skrzydeł koncernu Stellinas wyjdzie Citroen Jumpy, Opel Vivaro oraz Peugeot Expert. W 2020 roku grupa sprzedała na całym świecie około 130 tys. średniej wielkości samochodów dostawczych, co sygnalizuje duży potencjał sprzedażowy także w obszarze samochodów z napędem wodorowym. Przedsiębiorcy zwracają uwagę na niedogodność związaną z samochodami elektrycznymi: ciężkie zestawy akumulatorów wpływające na ładowność pojazdu oraz zasięg, który obecnie wynosi ok. 250 km.

Dostawczaki z ogniwem wodorowym będą posiadać zasięg do 400 kilometrów na jednym tankowaniu, co jest bardzo istotne z punktu widzenia tej kategorii pojazdów. Zbiorniki wodoru zmieszczą 4,4 kg paliwa wodorowego H70 pod ciśnieniem 700 bar. Wodór będzie magazynowany w zbiornikach kompozytowych o pojemności wodnej 120 litrów. Konsumpcja energii wyniesie odpowiednio ok. 20 kWh/100 kilometrów bądź 1,26 kg wodoru na 100 kilometrów.

Modele napędzane ogniwami paliwowymi będą montowane w Russelsheim w Niemczech, przy użyciu technologii opracowanej przez Symbio, spółkę joint venture Michelin i Faurecia.

Napęd wodorowy działa na zasadzie reakcji wodoru z tlenem, w wyniku której powstaje energia elektryczna oraz produkt uboczny: woda. Wodór w autach dostawczych Stellantis znacznie poprawi zasięg bezemisyjnych wersji z napędem elektrycznym, będąc przy tym kolejnym ważnym krokiem w stronę poprawy jakości powietrza i ograniczenia emisji spalin. Ogniwa paliwowe, dzięki potencjałowi biznesowemu oraz sprawnie rozwijającemu się zapleczu technologicznemu, stanowią jedną z ważnych alternatyw dla napędu w bliskiej przyszłości.

WRÓĆ DO LISTY AKTUALNOŚCI

Kontakt

Dla mediów

media@grupalotos.pl

Znajdź nas na Facebooku

Projekt LEM - pilotażowe wdrożenie elektromobilności wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Cel projektu: Promocja zrównoważonego rozwoju transportu poprzez budowę punktów ładowania samochodów elektrycznych wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Beneficjent: LOTOS Paliwa Sp. z o.o.