Barometr nowej mobilności 2019/2020 – najciekawsze dane

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opublikowało najnowszy Barometr Nowej Mobilności, z którego poznajemy stan i rozwój elektromobilności w Polsce. W ponad 80-stronnicowym dokumencie znajduje się podsumowanie krajowego rynku aut elektrycznych za 2019 r., a także prognozy na następne 12 miesięcy.

Użytkownicy indywidualni

Według najnowszych informacji, już 28% Polaków deklaruje rozważenie kupna samochodu elektrycznego jako swój następny nowy pojazd. Jest to znaczący wzrost w porównaniu do lat ubiegłych, gdzie w 2018 r. tego typu deklaracje przedstawiało 17% respondentów, a w 2017 r. – 12%. 9 na 10 uczestników badań chce ładować swoje auto w domu, korzystając ze specjalnych przyłączy. Tylko 10% stwierdziło, że zamierza korzystać z istniejącej już publicznej sieci punktów ładowania.

Większość osób potrzebuje auta do poruszania się na krótkich dystansach. 82% badanych nie pokonuje więcej niż 50 km jednego dnia. Z tego też powodu obecne zasięgi elektryków są dla nich satysfakcjonujące. Wśród innych zalet pojazdów nowej generacji, 72% wskazało na pozytywny wpływ na środowisko naturalne, a 29% wymieniło tańszą eksploatację auta.

Samorządy

Nie tylko zwykli obywatele zdają sobie sprawę z rosnącego trendu elektromobilności i potrzeby skutecznej ochrony klimatu – zarówno na poziomie globalnym i lokalnym. Zauważają to również jednostki samorządu terytorialnego, które też wzięły udział w badaniach, na podstawie których został sporządzony raport. Eksperci z PSPA przepytali przedstawicieli 62 samorządów na poziomie gminy (38 gmin powyżej 50 tys. mieszkańców i 24 gminy mające nie więcej niż 50 tys. osób).

Aż 87% badanych jednostek zadeklarowało, że w ich planach jest rozwój floty samochodowej o nowe auta elektryczne, które będą wykorzystywane do zadań publicznych. Obecnie tylko 12% polskich gmin posiada pojazdy tego typu. Odrobinę lepiej wypadają statystyki z zakresu publicznego transportu zbiorowego – 26% gmin eksploatuje elektryczne autobusy – w ciągu następnych 3 lat ten odsetek ma się powiększyć ponad dwukrotnie.

Tylko co czwarta gmina nie posiada na swoim terytorium ogólnodostępnej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Sieć punktów ma się powiększać regularnie z roku na roku, ponieważ aż 83% przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego zadeklarowało stały rozwój i udostępnianie nowych stacji dla użytkowników EV.

WRÓĆ DO LISTY AKTUALNOŚCI

Kontakt

Dla mediów

media@grupalotos.pl

Znajdź nas na Facebooku

Projekt LEM - pilotażowe wdrożenie elektromobilności wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Cel projektu: Promocja zrównoważonego rozwoju transportu poprzez budowę punktów ładowania samochodów elektrycznych wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T

Beneficjent: LOTOS Paliwa Sp. z o.o.